Loading Map...

Beijing

Written on: Wednesday June 3rd, 2009

A journal entry from: Kina, Mongoliet, Rusland

Torsdag den 28. Maj klokken sådan cirkus 16.30 stødte Nikoline og Lars ind i hinanden i en lufthavn i Kina. Det var da meget heldigt.

Det tog os en evighed at finde bus til centrum og da vi så endelig kom derind, forsøgte titusind taxi-mænd at tage overpris for at køre os til Far East Hostel. Halvanden time tog det os at finde ud af, at der er Metro i Beijing! Skidt godt! Og så varede det ikke længe før vi var der! Lars fik sit første kinesiske måltid i en lille madbiks uden engelsktalere. Vi fik dumplings, en af Kinas specialiteter, der er noget dampet indbagt agtigt noget.

Om fredagen tog vi til den russiske ambassade som heldigvis var mere samarbejdsvillig end ambassaden i Hanoi. Heldigt nok!! Damen troede dog ikke på os, da vi sagde, at Danmark var medlem af EU (og det betoed altsaa en serioes forskel i pris!!!!). Men hun endte da med at hoppe paa den..!? Bagefter besøgte vi den Forbudte By (bygget i 1400-tallet), hvor kejserne under Ming- og Qing-dynastierne boede (og deres damer). Paladset er kæmpestort med 800 bygninger og 9000 værelser og meget flot! Desværre har kineserne formået at restaurere det så det ser funklende nyt ud. Lidt en skam. Men interessant var det! Ellers fik vi vandret rundt og set byen (den er bare stor!!) og blandt andet besøgt deres Night-market. Der kunne vi få grillede skorpioner og søheste (ummenumme!), men vi valgte noget lidt mere uskyldigt i form af nogle pandekager med fyld!

Lørdag lagde vi ud med at besøge Mao. Han lå i sengen og så lidt bleg og voksagtig ud. En gris lignede han også lidt.. Så gik vi over Tianman Pladsen (det vi kalder Den Himmelske Freds Plads), som er stor, men absolut ikke en "folkets" plads. For det første har den åbningstider og for det andet skal man igennem security-check for at komme ind. Vi ville have været på Historisk Museum, men det er lukket i 4 år (det er ikke løgn!). Derefter brugte vi nogle timer på et 5-etagers tøjmarked, hvor der var en købmandsmentalitet, som Lars ikke har oplevet før! Så snart man kom forbi deres lille tøjbod, råbte og skreg sælgeren, tog fat i én og ville rigtig gerne sælge deres ragelse (Lars' synspunkt). Og så skal man prutte ekstremt meget om prisen! Bagefter fik vi god indisk mad og gik hjemad.

Søndag gik hele dagen med at besøge Sommerpaladset, som var et slags feriested for kejserne under Ming- og Qing-dynastierne. Vi fik hjælp med at finde det af en sød kinesisk gut i FCK-trøje!

Sommerpaladset er et kæmpe stort og smukt område med en sø, hvor vi cyklesejlede. Vi fik set en brøkdel af det store kompleks og gik en tur rundt om søen. Igen har de renoveret det lidt meget, så det ser for nyt ud. Efter at have kørt med fem forskellige metroer i fire forskellige retninger (uden pis) fandt vi hjem, og fik kinesisk curry og is!

Mandag gik turen til den Kinesiske Mur! Nikoline havde fået anbefalet et hostel, som havde en bestemt tur, der gik til en ikke-renoveret del af muren. De mest turistede stykker af muren er fuldstændigt nybygget og er yngre end mange af turisterne selv... Den del vi gik på har ikke været bygget på siden Ming-dynastiet (1358-1644) og bar tydeligt præg deraf! Det var en SUPERGOD oplevelse! En kinesisk dame på 1½ meter og nok 80 år gammel fulgte os og 8 otte andre op ad en stejl bakke, og så stod vi lige pludselig på den Kinesiske Mur. Det var fascinerende, flot og området og udsigten var bare fantastisk! Og der var absolut ingen andre turister end os. Der var dog en lille fyr, der prøvede at sælge noget mur-merchandise.

Muren strækker sig ca. 7200 km. Vi gik der et par timer og fik måske gået et par kilometer! Bagefter var der kinesisk frokost. Det var god mad og rigtig hyggeligt! Vi var af sted med en sød gruppe og vi faldt bl.a. i snak med en australier og et norsk par. Vi kom hjem og spiste mad samt is og så gik vi til en park, der desværre var lukket. Benene var ualmindeligt trætte, men alligevel formåede vi at gå hele vejen hjem til vores hostel. Der var satme langt!

Tirsdag fik Nikoline sit russiske visum (YEESS!!) og så så vi templer! Først et Lama-tempel (tibetansk buddhisme) og dernæst et underligt ubestemmeligt tempel med propaganda. Lama-templet var en god og flot oplevelse, men det andet var noget skidt og irriterende. Kan I så holde op med det der propaganda!!

Resten af eftermiddagen gik med at besøge det Olympiske område af Beijing. Det var selvfølgelig rigtig flot – maaske lidt for flot i fht. det restende Beijing! Aldrig har vi vaeret paa så fine kinesiske toiletter!! Man skulle dælme ikke tro, man befandt sig i Kina laengere!!!! Og man tænker da lidt på, hvem, der boede der før og hvor de er nu.. Men flot var det, dét må man sige! Så fik vi sgu indisk mad igen og souvenirshoppet! Og lige inden vi var hjemme nåede en kinesisk tebutik-dame at overtale os til at drikke te med hende. Det var faktisk rigtig hyggeligt og lærerigt og vi fik smagt en masse god te! PS: kineserne drikker vildt meget te og har nok gjort det de sidste 4000 år. Vi fik nok indtaget fire liter te hver på halvanden time og så var det ellers hjem og få pakket!

Og onsdag morgen tog vi metroen til togstationen og hoppede på et tog til Mongoliet!

Beijing var alle tiders. Den er ret stor og der er ret saa mange mennesker (og roede flag). Men vi kan desvaerre ikke komme udenom, at Beijing-kineserne har nogle frygteligt irriterende vaner.. De spytter HELE tiden, og inden de spytter hoster og hakker de HELT vildt. Det er bare hammerklamt og det er bare ALLE, der gør det!! Børn, voksne, gamle, mænd, damer og ALLE VEGNE. Selv i togene.. Ummenum.

Apropos toge, saa har kineserne ikke samme opfattelse som os af, at dem som skal IND i metroen holder tilbage for dem, der skal UD af metroen. Der står bare en MUR af mennesker ved hver doer. FOR HULAN!! Det er bare irriterende! Det er virkelig en kamp at komme ud af doeren hver gang!!!

Men vi har dælme også mødt nogle soede kinoejsere! Og saa har vi da godt nok faaet brugt benerne. Hold da op.

Farvel Kina!

From Muddi on Jun 11th, 2009

Hej med jer! Dejligt med lidt updaterede nyheder også på bloggen. TAK FOR MAIL. Hvad med de der søheste, Linsen? Lugtede der af søhesteprutter eller ... ? Pas godt på jer selv. Knus fra Mor Gitte