Loading Map...

Hue + Dong Ha

Written on: Wednesday May 6th, 2009

A journal entry from: Vietnam fra syd til nord

Soendag d. 3. maj ankom til vi til Hue hen paa aftenen. Vi fandt et hotel, spiste frugt og gik i seng! Jeg kommer daelme til at savne billig og god frugt naar jeg forlader Vietnam..

Hue blev hovedstad i Vietnam i 1802 og var det ca. 80 aar frem. Gennem Hue gaar en flod, og langs floden ligger der en masse af de gamle kejsere af Vietnam fra den tid, doede og begravede i store gravkomplekser! Gravpladserne + det gamle citadel er hovedsevaerdighederne i Hue.

Mandag stod vi op kl. 6:30, fandt klister-ris til morgenmad (det er bare yndlings) og saa tog vi paa baadtur ned ad floden! Vi sejlede kl. 8.00, vejret var godt og vi havde den lille baad for os selv! Vi laa ude foran og noed lidt sol for foerste gang i lang tid. Efter ca. 2 timers sejlads kom vi til Minh Mang's gravplads, den er godt 200 aar gammel og ret omfattende. Han arrangerede selv, hvordan hans gravplads/-byggeri skulle se ud og han har daelme ikke sparet paa noget. Byggeriet var kinesisk inspireret og var rigtig flot! Han ligger selv nede under en kaempe bakke med mur omkring og saa er der bygget et tempel m.m. til aere for ham.

Paa vej tilbage ad floden stoppede vi for at se en landsby, der laver roegelsespinde, det var noget turist-pjat, saa den forlod vi hurtigt igen. Vi stoppede ogsaa for at se et tempel med et ordentligt taarn og ca. kl. 14 blev vi sat af ved citadellet!
Dumme som vi var oversaa vi den eneste indgang til citadellet, som var lige foran os, saa vi endte med at gaa de 2,5 km. rundt om citadellet for saa at naa til den samme indgang.. Flot!
Vi fik set citadellet, som idag bare er en ganske almindelig vietnamesisk by bag bymure, og saa fik vi set "Den Forbudte By", hvor datidens kejser og hans underordnede boede. Nogle af de gamle mure og bygninger staar der stadig, men mange blev oedelagt under Vietnam-krigen. Derudover er visse dele af "Den Forbudte By" renoveret paa en helt forkert maade, set fra vores synspunkt, for det ser slet ikke gammelt og autentisk ud, men spritnyt! Men det var da lidt skoert at gaa rundt der, hvor Vietnams kejsere engang havde levet et fedt liv med god mad og masser af damer!

Vi kom traette hjem til den bydel, vi boede i, fik indisk mad, gik paa nettet og hoppede i seng til Disney Channel!

Tirsdag stod vi IGEN tidligt op (nu maatte det snart vaere nok!). Denne gang skulle vi med bus nordpaa til Dong Ha paa en tur til den tidligere demilitariserede zone, som adskilte Nord- og Sydvietnam. Turen var ret skuffende, meget lidt historisk og sightsene var virkelig ikke noget specielt. Vietnameserne har virkelig ikke formaaet at goere dette historisk interessante sted spaendende at besoege! Men naturen var flot og vi fik set Ho Chi Minh-vejen, som under krigen blev brugt til at transportere forsyninger til kommunisterne gennem Cambodia og Laos. Det var da moj sjov at se.

Resten af gruppen tog tilbage til Hue, vi blev i Dong Ha til dagen efter og tog saa et tog til Hanoi!