Loading Map...

Dalat

Written on: Sunday April 19th, 2009

A journal entry from: Vietnam fra syd til nord

Fredag d. 17. april stod Katrine og jeg hammertidligt op og saa tog vi ellers bus nr. 3 for sidste gang til district 1 med fuld oppakning!! Det var noget af et projekt og resulterede i ikke saa faa grin.

Kl. 7:30 gik vores bus, vi kunne se frem til godt 8 timers koersel op og nd ad bakker og bjerge til byen Dalat. Dalat er en lidt usaedvanlig vietnamesisk by, for den minder mest af alt om de franske alper om foraaret!

Vi sov godt og grundigt i nogle timer, saa vaagnede vi i tid til dagens anden omgang ris, og saa gik der ellers ikke lang tid, foer vores bustur tog en lidt dramatisk vending. Pludselig hoertes der et bumb paa den ene side af bussen og en ung kvinde, der havde kigget ud af vinduet til netop den side saa pludselig helt enormt chokeret ud.. Det viste sig, at vi havde koert en motorcyklist ned. Men altsaa: Det viste sig ogsaa, at han var stangstiv og ikke anede, hvad der foregik omkring ham, og da ham pludselig opdagede, at der koerte en bus vsa ham blev han saa overrasket at han drejede direkte ind i bussen. Det resulterede i en noget oedelagt motorcykel samt at baade han og manden bagpaa motorcyklen blev kastet af. Katrine troede foerst, at den ene mand var doed, jeg havde ikke set noget, og det var faktisk en rigtig ubehagelig oplevelse. De to maend var bestemt ikke i deres es efter styrtet, specielt ikke den fulde mand. Der samlede sig hurtigt tres milliarder vietnamesere fra den lille landsby og saa blev de to maend smidt ind i en bus og vist nok koert til en laege.. Bussen skulle desvaerre vente paa, at politiet kom, det tog daelen dulme lang tid. Bagefter skulle vi vente paa, at politiet gik rundt i mageligt tempo og lavede hvide streger med en spraydaase rundt omkring og saa fik de ogsaa snakket lidt med nogle mennesker, som slet ikke havde vaeret tilstede under uheldet, men bare var kommet til. Alle vietnameserne var meget engagerede maa man sige!!Sidst, men ikke mindst skulle vi vente paa, at der kom en minibus, som vi 9 passagerer kunne koere videre med, for bussen skulle paa politistationen.

Jeg var fuldstaendig tappet for energi og havde en meget kort lunte da bussen endelig kom 3 timer efter uheldet. Og saa skulle der daelme bruges 1000 aar paa at flytte alle de vandflasker og alt det toiletpapir, som den foerste bus af ukendte aarsager havde medbragt, over i minibussen.. Og det tog bare SAA meget plads, der var slet ikke noget benplads og der var et bjerg at toiletpapir bag mig, som blev ved at falde ned i hovedet paa mig. Det var simpelthen for aandssvagt at bruge vores sparsomme plads paa at flytte toiletpapir og vand!! Det var alt for komisk og i vores mangel paa energi blev det bare til grineflip. Det er jo heller ikke det vaerste.

Vi kom frem ca. kl. 19 og fik et hotel til 5 mennesker - 3 piger fra HCMC (der stadig arbejder) havde nemlig taenkt sig at slutte sig til os senere. Vi fik noget mad, pigerne kom, og saa blev der sovet godt!

Loerdag sov vi laenge, helt til kl. 9! Dalat er superdejlig, der er bare saa hyggeligt og relativt utrafikeret, der er en soe midt i det hele og: Saa er der koldt om natten! Saa sover man bare bedre. Vi gik paa marked og fandt mad og saa var planen, at vi liiiige hurtigt ville finde cykler og saa ville koere omkring og se vandfald, soer m.m. Det blev til 3 timers soegen efter cykler, der ikke var ved at falde fra hinanden, saa gav vi op og hoppede i en taxi!! Vi fik set et stor vandfald ude i en naaleskov (der var daelme dejligt), vi fik set en anden soe, og saa fik vi besoegt en dal, som er meget besoegt af nygifte vietnamesere ("Valley of Love"). Der er pyntet rigtig godt og grundigt op med alt muligt underligt plastik-dims, der skal forestille at vaere romantisk, men som bare er SAA kunstigt og typisk vietnamesisk!! Det var nu meget sjovt at se. Det var startet skidt med en frusterende soegen efter cykler, men det endte med at blive en rigtig god dag! Dagen blev mere eller mindre afsluttet paa markedet, hvor vi fik proevesmagt og koebt en masse godt (og mindre godt) toerret frugt! Der var slet ikke plads til aftensmad bagefter, men vi fik hver vores kop varm sojamaelk!

Soendag var noget helt specielt! Ud af vi 5 piger tog 4 af os paa abseiling-/rapelle-tur! (Lodret vandring ned ad klippe vha. tov, karabinhager og andet godt). Katrine er bange for hoejder, saa hun gik ud til samme vandfald, som vi faktisk endte ved. Ingen af os havde proevet det foer, humoeret var hoejt og vi var helt vildt spaendte! Vi var et hold paa ca. 10 mennesker, det var et rigtig fint hold.Vi koerte til Datanla vandfald, hvor vi foerst fik et lille kursus og saa fik vi proevet at rapelle ned ad en ca. 2 meter hoej klippe. Bare deet var graenseoverskridende, jeg skulle bare have vidst, hvad jeg ville ende med! Jeg var rimelig nervoes, men stolede paa sikkerheden, det virkede trygt nok. Men det var altsaa lidt skraemmende! Efter lidt traening paa den foerste lille klippe gik vi til en KAEMPE klippe, 20 meter hoej, du!!! DET var bare vildt! Jeg proevede virkelig paa ikke at kigge ned undervejs, men kunne alligevel ikke lade vaere.. Var positivt overrasket over, at jeg ikke panikkede og faldt ned, for der var daelme langt ned! Men altsaa: Hele banden klarede aerterne og det var bare fedt!Bagefter sprang vi i noget vand og badede lidt, saa gik vi videre til ny, mindre klippe (12 m), som var mere stejl. Det gik fjong, og saa fik vi frokost og en masse frugt ovenpaa anstrengelserne! Saa endte vi i vandet igen og saa rutsjede vi daelme ned ad et vandfald! Det var godt nok et mindre et af slagsen, men alligevel! Det var sjov.SIDST, men allerstoerst: Vi gik lidt videre gennem junglen og kom saa til dagens klimaks: det vandfald, som vi skulle rapelle ned ad.. HOLD DA KAEFT, hvor fik jeg/vi nerver paa, det var bare for vildt! Jeg syntes bare, det var et kaempe vandfald, og det skulle vi rapelle ned lige midt i!?!??!? Jeg uploader jo ikke rigtig billeder mere, det er alt for upraktisk, men jeg er altsaa lige noedt til at uploade et billede af vandfaldet!!!!Jeg var pishamrende nervoes, men havde da set, at dem foer mig havde klaret aerterne! Jeg klarede ogsaa aerterne, men faldt ligesom de andre undervejs, og fik kaempet mig paa benene igen. Mit fald havde saa bare et lille twist: Mit ene ben gled opad og det andet nedad.. Jeps, jeg endte i split!! Ret sejt at gaa i split midt i et vandfald, men det gjorde daelen dulme bare hammermeget ondt!!!Og jeg gaar stadig rundt med et meget blaat knae, en del saar + et meget oemt baglaar (tak, split). Men altsaa: Det var bare det hele vaerd, det var skidefedt og hammersjovt og alt muligt! Vi havde en vildt hyggelig dag med god stemning, smuk uturistet natur og godt vejr! Juhu! Det kan alle skraemmerne jo saa vaere et lille minde om..:)

Vi var fuldstaendig flade, glade og oemme da vi kom hjem hen paa eftermiddagen, men vi fik da kaempet os ud ad doeren og fik ris og is! Og saa fik Katrine og jeg arrangeret, hvad de naeste par dage skulle byde paa, naar de andre ville tage tilbage til HCMC og vi skulle videre..

From Muddi on Apr 24th, 2009

Hej skat! Så fik jeg SET det, du talte om i telefonen (vandfaldet) - og nu forstår jeg bedre :-). Du er altså en modig "dame", der bare får prøvet grænser af - og det er vel også det, en sådan dannelsesrejse er til, så: Godt gået Borgermann. ÆÆÆÆÆLSKER daj! Knus og 1 million milliard knus, kys, klem og kram fra Muddi

From Mor on Apr 30th, 2009

Hej Snuddi! Jeg savner dig og synes, det er så længe siden, jeg har hørt noget nyt. Forhåbentlig er intet nyt = godt nyt. Elsker dig. Knus fra Muddi