Loading Map...

Mekong-deltaet, dag 2

Written on: Saturday January 24th, 2009

A journal entry from: Vietnam

Vaekkeuret ringede kl. 5.30 efter en god nats soevn for foerste gang siden Danmark. Og jeg fik det heller ikke daarligt, selvom jeg spiste morgenmad.. Jeg er ret overbevist om, at det er bivirkninger af malariapillerne, at jeg har sovet saa daarligt siden jeg tog fra DK samt, at jeg har haft det daarligt hver morgen. Nu har min krop maaske vaennet sig til skidtet, saa bivirkningerne bliver mindre.. Jeg haaber!

Efter morgenmad sejlede vi ind til en anden oe og moedtes med en anden gruppe mennesker. Det er helt ufatteligt, hvor meget plastikaffald der ligger i vandkanten. - De har VIRKELIG et skraldproblem. Vietnameserne smider deres affald ud i bogstaveligste forstand. Man ser mennesker smide affald ud af busvinduet, ud af baaden osv - direkte ud i naturen. Og det er bare SAA grimt og der er bare SAA meget af det! I byerne er der nogle mennesker, der gaar og samler plastikaffald op og saelger det (vist nok til noget genbrug), men det er der desvaerrre ikke ved floderne i deltaet. Husene ligger i vandkanten eller paa "stylter" i vandet, og omkring hvert hus er der en losseplads. Jeg tror slet ikke, de er klar over, at det er noget skidt.

Vi sejlede hen til Cai Rang, hvor Vietnams stoerste "flydende" marked er, dvs. ude midt paa vandet i baade! Mange mennesker bor i deres baade, og saa er der nogle, der bor i "alm." huse, men ALLE familier har en baad. Dem, som har raad, har en motor paa (som larmer meget) og ellers foregaar sejladsen med aarer. Folk staar tidligt op, plukker groentsager og frugter i haven og skyller dem i floden, smider dem op i deres baad og sejler til Cai Rang. Og saa byttes og handles der ellers mellem baadene. Det er rigtigt hyggeligt!

Som det naeste sejlede vi til en oe, hvor vi besoegte en rispapir-fabrik. Jeg skal lige love for, at der gaelder nogle andre spilleregler her for kommerciel produktion af foedevarer!!

Produktionen foregaar i en bygning med tag, men uden vaegge, saa 6-7 halv-tamme hunde + hoens render rundt midt i produktionen. En mand staar og haelder vaade ris i en stor kvaern, som maler/presser rismaelk ud af risene. Naar karret er fyldt med vaeske bruger han foedder og haender til at haelde det i en saek og saa starter han forfra. Risvaesken bliver derefter stegt som pandekagedej og bliver til rispapir, som er det man bruger til foraarsruller her. Rispapiret bliver dernaest lagt til toerre i solen ca. 1 meter over jorden, hvor hunde + hoens render rundt under.. Og alle turister, som kommer dertil vader ogsaa bare rundt over det hele og kan stikke fingrene i alt og roere ved alt uden overhovedet at have vasket haender foerst og uden hygiejne-agtigt-toej uden paa vores eget toej. Det var faktisk ret sjovt at se, hvor lidt kontrol der er med hygiejne, men ogsaa lidt skraemmende..!

Derefter vendte vi tilbage til Can Tho og koerte ud og besoegte Vietnams stoerste krokodillefarm, som lige pt. huser 10.000 krokodiller. De har ca. 30-40 "mor-krokodiller", som er ca. 14-18 aar. De laegger en masse aeg, som personalet samler ind (oftest uden at miste lemmer) og som kommer i en inkubator. Efter noget tid kommer de smaa krokodille-boern ud i et slags bur uden tag, og saa ligger de her de naeste to og et halvt aar og solbader og nyder poolen. Det skulle aabenbart vaere enhver krokodilles droem! De faar kun mad en gang om ugen. Der var en krokodille, der var blevet meget sulten i utide, saa han spiste en anden krokodilles hale.. Se billedet!

Efter to et halvt aar bliver de slaaet ihjel og flaaet, og skindet og koedet saelges til de omkringliggende lande + resten af Vietnam. Det skulle minde lidt om svinekoed..

Dagens sidste bustur gik til Chau Doc, hvor vi skulle overnatte paa et hotel. Pga. priserne pr. kvadratmeter jord man bygger paa, er mange by-bygninger meget smalle og meget hoeje.. Se billede!

Vi gik op ad en laaang trappe og endte ved Cavern Pagoda, som ligger paa et lille bjerg. Her uddannes buddhistiske munke, som tror paa en kvindelig Buddha. De har Vietnams smukkeste udsigt (tror jeg) udover rismarker og bjerge, og man er saa hoejt oppe, at man ikke kan hoere motorcykler + den dertilhoerende dytten! Helt vildt dejligt sted.

Ca. kl. 18 kom vi til hotellet, jeg blev indkvarteret med den hollandske pige, der kan dansk, og saa gik jeg ellers ud og kiggede i den lille by. Fik aftenmad paa en "fortovscafe", vegetar-foraarsruller, og blev maet for 4000 dong, dvs. godt 1,50 kr. Damen, der havde den lille madvogn var bare SAA soed, og ligesaa hendes boern, der blev ved at vinke og sige "hello" og fnise naar jeg svarede:)

Bagefter fandt jeg et indhegnet trae, som folk bad ved, og som jeg gik ind for at fotografere. Pludselig tager en aeldre vietnamesisk mand min haand og foerer mig hen til et skilt ved traet. Jeg troede foerst, at det var fordi jeg ikke maatte fotografere, men saa forklarer han paa gebrokkent engelsk, at Buddha har siddet i netop det trae! Naermere forklaring stod paa skiltet. Jeg synes, det var rigtig soedt af ham og jeg var vildt positivt overrasket over, at han bare tog min haand og tog mig med. Og saa fandt jeg da ud af, hvorfor de bad ved traet!

Jeg gik tilbage til hotellet, laeste Clive Cussler og faldt i soevn. Jeg vaagnede ved at hollaenderen kastede helt vildt meget op og jeg blev helt vildt bange! Hun havde ogsaa diarre, saa hun havde nok spist noget skidt. Hun sov ikke godt den nat og maatte konstant paa toilettet, men jeg sov endnu en gang helt fantastisk!!

From anne on Jan 26th, 2009

Hej søde pige. Er helt vild med alle dine diller, og lyserøde bygninger. Findes dillerne i pink?? knus anne