Loading Map...

Mekong-deltaet, dag 1

Written on: Friday January 23rd, 2009

A journal entry from: Vietnam

Fredag d. 23. gik turen til Mekong-deltaet i det sydligste Vietnam, hvor jeg skulle vaere til igaar, soendag.

Igen havde jeg sovet daarligt og stod op kl. 6 og sprang morgenmaden over, saa jeg maaske kunne undgaa at blive daarlig.. Derefter jeg helt selv gik over vejen (!), tog bussen (!) og fandt backpacker-kvarteret, hvorfra turbussen ville koere! Det var i sandhed en stor dag!!

Mekongfloden er ca. 4400 km lang. Den starter i Tibet, loeber gennem Kina, Burma, Thailand, Laos, Cambodia samt Vietnam, hvorefter den ender i havet. I Vietnam kaldes omraadet omkring floden for Mekong-deltaet, et kaempe stort og frodigt omraade hvor stoerstedelen af landets risproduktion er. Omraadet er smaekfyldt med en masse stoerre og mindre floder, saa meget af transporten foregaar pr. baad, kano eller bro. Vietnams soedeste mennesker skulle bo her!

Vi var ca. 20 mennesker, der forlod Ho Chi Minh City i en alt for lille bus samt en guide, som nok er den sjoveste guide, jeg nogensinde har haft! Han kaldte sig selv "King" og vi var hans "family", han var vildt lille, hans engelsk var ikke brilliant og han snakkede VILDT hurtigt og det loed bare pisse-sjovt. Super-meget vietnamesisk accent, det var virkelig sjovt!! Specielt naar han gang paa gang sang Michael Jackson-sange med super-meget foelelse.. M.J. var jo "the KING of pop"! Det loed meget lidt som Michael Jackson og jeg fik totalt meget grineflip!!

Efter ca. 2 timers buskoersel gennem smuk natur!, hvor jeg talte med en rigtig soed midaldrende herre fra Malaysia (som nu bor i London) kom vi til byen My Tho (=Maj To), hvor vi blev sat paa en baad, der foerte os til en oe. Vi fik frisk frugt og jeg smagte for foerste gang frisk papaya, pomelo og chico! Bananerne smager bedre hernede.. Der blev ogsaa spillet noget "autentisk" musik for os, og vi blev foert til et andet sted, hvor vi fik honning-te og banan-vin (adrx adrx adrx). - Og saa blev vi smurt ind i noget underligt honning-dims i ansigtet, som aabenbart skulle goere en meget smuk..

Det absolutte hoejdepunkt for mig var da vi blev sat i smaa baade, lidt ala kanoer, men med plads til 4 personer + 2 "styrmaend" og blev padlet gennem junglen.. EJ, hvor var det bare fedt!! Ingen stoej fra motorer eller motorcykler, bare vildt fascinerende natur, lydet af aarer i vandet og dejligt solskin! Det var bare lykken!

Derefter sejlede vi med en stoerre baad til en ny oe, hvor vi fik vietnamesisk frokost. Vi endte et andet sted paa oeen, hvor der bliver lavet kokosnoed-slik. Foerst laver de kokos-koedet til kokosmel paa en maskine, derefter mases vaesken ud af melet og saa bliver der lavet en sukker-kokosmaelk-suppe, der stoerkner og bliver til god slik! Og saa sidder der ellers en masse damer og pakker de smaa stykker slik ind i papir, 12 timer om dagen..

Vi endte i My Tho igen ca. kl. 16, hvor vandet var steget 2 meter siden vi tog afsted med baaden..!

De mennesker, der kun var paa en en-dagestur tog tilbage til Ho Chi Minh City, og vi andre koerte til Can Tho, hvor vi skulle overnatte. Jeg havde tilmeldt mig et homestay, saa jeg skulle overnatte hos en vietnamesisk familie! Desvaerre var der helt vildt meget koe paa hovedvejen, fordi "alle" mennesker tager hjem til familien paa landet i nytaaret.. Flaskehalsen var en faerge. Saa vi holdt i ca. 2 timer, hvorefter guiden foreslog at vi enten alle tog motorcykel-taxi (som vi selv skulle betale) eller alle sammen gik. Taxierne tog vildt meget overpris, saa der var lidt diskussion om vi skulle gaa de sidste 8 km (det var moerkt og der var VILDT meget motorcykeltrafik ved siden af de holdende biler) eller om vi skulle tage motorcykeltaxi.. Guiden sagde, at hvis nogle tog motorcykel og nogle gik, ville han selvfoelgelig gaa med med dem.

Guiden endte med at vaere DEN VAERSTE guide jeg nogensinde har haft, han blev SAA vred og skaeldte ud og var vildt daarlig til at kommunikere, og ingen forstod, hvad det var han foreslog. Det endte med, at alle ville tage motorcykel, de fleste var koert afsted, undtagent 4 unge mennesker (to hollandske piger og et par fra England - alle rigtig soede) samt guiden. Han kunne ikke faa fat i 5 taxier, saa han foreslog at efterlade en af de unge tilbage..!!! De andre sagde selvfoelgelig, at de foerst koerte naar alle havde en motorcykel, og saa koerte guiden bare fra dem.. Da de fandt en taxi hver, kunne de ikke kommunikere med taxichauffoererme uden en vietnamesisk/engelsk tolk, saa de maatte bare gaa og haabe paa at de fandt os.. Hvad taenkte guiden paa!? Og han blev bare ved med at fortaelle os alle sammen "Not my fault not my fault", da vi blev yderligere et par timer forsinket, fordi vi skulle vente paa dem, der gik. Aahr, hold dog kaeft, selvfoelig er det din skyld.

Da de gaaende kom, tog de homestay'ende en baad i ca. 40 minutter med stjerneklar himmel ud til en familie. Jeg vil naermere sige, at det var en gaestehus vi sov i og ikke et homestay, for vi spiste ikke sammen med familien og vi sov ikke inde i huset, men i nogle hytter vsa. Jeg havde glaedet mig til at vaere sammen med en vietnamesisk familie, men jeg syntes faktisk det var meget rart, at vi var flere mennesker samme sted, naar vi foerst ankom kl. 23. Det var rigtig hyggeligt, vi var 6 mennesker, de to englaendere, der var blevet efterladt, en hollandsk kvinde paa 35, som kunne dansk!, og en midaldrende englaender + hans thailandske kone. Det var rigtig god mad, og vi sad oppe og snakkede til ca. kl. 3. En god afslutning paa en meget hektisk og forvirrende aften, men en ellers rigtig god dag!

From anne on Jan 26th, 2009

Hej søde lyserøde pige Her printet billedet af dig i lyserød t-shirt ud..du ser så sød ud. I øvrigt det det fantastiske billeder du tar´, naturtalent !! Knus anne